Uogos – labai skanu ir sveika

Visame pasaulyje uogos vertinamos ne tik savo skoniu, bet ir maistine verte. Uogose gausu vitaminų (A, E, B grupės, PP, C) ir kt., mineralinių medžiagų (natrio, magnio, fosforo, kalio, kalcio, geležies, cinko, jodo), skaidulinių medžiagų, daugiausiai celiuliozės ir pektino. Maistinės skaidulos normalizuoja žarnyno veiklą, turi įtakos mažinant cholesterolio kiekį kraujyje.

Vaisiai ir uogos sveikos mitybos piramidėje užima vieną iš pagrindinių raciono dalių, uogų rekomenduojama suvalgyti iki 2 stiklinių per dieną.

1997-2007 m. Lietuvoje atliktų faktinės mitybos tyrimų duomenimis Lietuvos gyventojai vartoja nepakankamai šviežių vaisių ir uogų – jų suvartojimo kiekis sumažėjo nuo 173 iki 86,06 g per dieną.

Uogų maistinė vertė

Baltymai (g) Angliavandeniai (g) Mineralinės medžiagos (g) Vitaminas A (μg) Vitaminas E (μg) Folio rūgštis (μg) Vitaminas C (μg) kcal
Avietės 1,2 12,8 0,5 19 0,48 5 24,3 38
Braškės 0,9 9,7 0,5 9 0,17 18 66,6 41
Bruknės 0,6 12,1 0,3 42 1,6 3 12,6 43
Gervuogės 1,4 12,1 0,5 30 3,1 34 18,9 42
Juodieji serbentai 1,2 17,2 0,8 19 1 12 166,2 52
Mėlynės 0,7 11,5 0,4 18 3,15 11 16,6 44
Raudonieji serbentai 1,1 12,8 0,6 7 0,16 12 34,5 38
Spanguolės 0,4 9,9 0,2 10 1,6 2 10,4 43
Trešnės 0,9 14,4 0,5 35 0,13 5 10,1 60
Vynuogės 0,7 17,6 0,5 6 0,4 4 16,7 69
Vyšnios 1 12,2 0,6 44 0,13 8 5,8 51

Uogų pasirinkimas ir vartojimas
Geros kokybės uogos tokios, kurios yra sausos, geros formos (tvirtos), būdingos spalvos. Pernokusios uogos gali būti per minkštos, vandeningos, raukšlėtos. Neprinokusios uogos būna žalios arba geltonos spalvos (išskyrus geltonuosius serbentus), rūgštaus skonio, todėl perkant geriausiai tokių uogų nesirinkti, nes tai ženklas, kad jos neatitinka kokybės standartų reikalavimų.

Rekomenduojama uogas suvalgyti po pirkimo per pirmą savaitę, o avietes ir gervuoges per 2-3 dienas nuo jų nuskynimo. Jeigu pasitaikė taip, kad nupirkote nelabai šviežias – suvalgykite jas per pirmąsias 24 valandas. Nupirktas uogas iš karto patikrinkite ar jos nesupelijusios, perrinkite, plaukite tik prieš vartojimą.

Norint, kad uogos kuo ilgiau išliktų šviežios jas reiktų laikyti vėsioje vietoje. Pagal Lietuvos Respublikos Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2001 m. rugpjūčio 7 d. įsakymo Nr. 334 „Dėl šviežių vaisių, uogų, daržovių, grybų optimalių laikymo (sandėliavimo) sąlygų patvirtinimo“ nuostatas optimali uogų laikymo temperatūra turi būti nuo -1 iki +1 oC, spanguolėms nuo 2 iki 5 oC, santykinė drėgmė 90 – 95 %.

Visoms uogoms yra taikomas bendrasis prekybos standartas, išskyrus braškes, žemuoges ir valgomąsias vynuoges. Bendrasis prekybos standartas nurodo būtinus kokybės reikalavimus ne tik uogoms, vaisiams, bet ir daržovėms. Pagal šį standartą parduodamos uogos privalo būti nepažeistos, sveikos, švarios, be jokių matomų pašalinių medžiagų, nepažeistos kenkėjų, be puvinio, perteklinės išorinės drėgmės, be pašalinio kvapo ir skonio.

Braškių ir žemuogių prekybos standartas nurodo, kad šios uogos esančios pardavime negali būti nuplautos, privalo būti pakankamai subrendusios.

Paruošimas valgymui
Uogos, augdamos daržuose, miškuose, soduose gali būti paveiktos įvairiausių veiksnių, užterštos patogeniniais mikroorganizmais iš vandens, dirvos ar netgi pačių gyvūnų ar paukščių. Tokie mikroorganizmai kaip Bacillus, Clostridium, Listeria monocytogenes gali „ateiti“ iš dirvos. Parazitai, rotavirusai, hepatitas A, bakterijos Salmonella, E. coli ir kiti mikroorganizmai, kurie nuotekų pagalba patenka į dirvą, taip pat turi didelę įtaką uogų užterštumui. Todėl uogas plauti privalu. Plovimui naudoti geriausiai geriamąjį, tekantį vandenį.

Užšaldymas
Uogos – vasaros gėrybės, tačiau jomis galima mėgautis ir ištisus metus. Šaldytas uogas galime pirkti prekybos centruose, šaldyti savo namuose, nepamirštant jas suvalgyti per 12 mėnesių. Užšaldžius išsaugoma greitai gendančių vaisių, uogų maistinė vertė ir kokybė, efektyviai slopinamas mikroorganizmų, cheminių ir biocheminių procesų, deguonies, šilumos ir šviesos poveikis. Kad uogos maksimaliai išsaugotų savo natūralią biocheminę sudėtį bei juslines savybes (spalvą, kvapą, skonį), užšaldyti reikia greitai, per keletą minučių, ilgiausiai per 20–30 min. Svarbu, kad užšaldomos uogos būtų geros kokybės.

NMVRVI informacija

Kategorija: Naudinga žinoti | Žymės: ,

Komentarai (1)

  1. Pingback: Vasara-uogų metas | Sveikata ir Higiena

Rašyti komentarą

Galite naudoti šias XHTML žymes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>