Traškučiai: žala sveikatai akivaizdi, bet kemša ir jauni, ir seni (1 dalis)

traskuciaiBulvių traškučiai (amer.angl. chips; air. ir brit.angl. crisps) yra ploni bulvių griežinėliai, skrudinami aliejuje gruzdintuvėje arba orkaitėje, kol tampa traškūs.
Bulvių traškučiai atsirado ~1850 m., jų gimtine yra laikoma JAV. Europą bulvių traškučiai pasiekė tik ~1935 m., bet kaip užkandis paplito tik po ~30 metų. Bulvių traškučiais Lietuvoje prekiaujama jau beveik 20 metų bei daugiau nei 10 metų jie Lietuvoje ir gaminami. Bulvių traškučių gamyboje yra naudojamos Lietuvoje užaugintos bulvės. Pagaminti 1 kg traškučių, yra sunaudojama daugiau negu 3 kg bulvių, o visas gamybos procesas – nuo neskustos bulvės iki traškučių pakelio – trunka apie 30 minučių. Paprastai bulvių traškučiai po iškepimo yra pasūdomi. Bulvių traškučių rūšys gaminamos naudojant įvairius prieskonius ir ingredientus, įskaitant prieskonines žoleles, aštrius prieskonius, sūrius ir maisto priedus, pvz., natrio gliutamatą ir kt. Klasikinis bulvių traškučių gaminimo būdas: bulvės pjaustomos plonais griežinėliais ir apie 8 minutes skrudinamos aliejuje. Tačiau, jei kepama ilgiau nei 30 sekundžių, produkte atsiranda kancerogeninė medžiaga akrilamidas. Norint to išvengti, gamintojai ėmėsi kitos gamybos technologijos: pirmiausia paruošiama bulvių tyrė, iš jos formuojami traškučiai, kurių kepimo laikas užtrunka tik 15-20 sekundžių.

Nors bulvių tarškučiai kaip sveikatai pavojingas maistas minimi bene dažniausiai, juos kasdien valgo apie 10 % mokyklinio amžiaus Lietuvos moksleivių (dažno tokio vaiko pietūs – maišelis traškučių, stiklinė kolos ir šokoladas). Vaikai ir paaugliai vartoja per mažai jiems reikalingų produktų – vaisių, daržovių, grūdinių, pieno produktų. Jų vietą užima neracionalus maistas, kurio valgoma pernelyg daug. Bulvių traškučių negalima valgyti vaikui, kuris linkęs pilnėti ar sirgti skrandžio bei žarnyno uždegimais, yra persirgęs kepenų uždegimu, dažnai lankosi pas stomatologą dėl dantų ėduonies. Iki 4 metų amžiaus vaikams traškučių duoti visai nereikėtų. Didžiausią poveikį protinei veiklai turi taisyklinga mityba per pirmuosius trejus gyvenimo metus, kai smegenys sparčiai auga. Nesveikuose produktuose nėra naudingų mikroelementų ir vitaminų, būtinų smegenų veiklai. Visiškai tokio maisto turėtų atsisakyti pagyvenę žmonės bei turintys chroniškų sveikatos problemų.

Kita dėl bulvių traškučių besaikio vartojimo keliama problema – nutukimas. Jei tokius skanius, riebius ir kaloringus produktus dažnai valgo nejudrus vaikas, tai kalorijų perteklius jo organizme virsta riebalais. 100 g paprastų bulvių žmogaus organizmui suteikia tik 74-78 kcal. 100 g bulvių traškučių randama net iki 520 kcal. 100 g traškučių gali būti randama iki 34 g riebalų. Paprastas nedidukas 35 g masės bulvių traškučių maišelis savyje slepia apie 2,5 arbatinio šaukštelio aliejaus, didesnis 50 g pakas – 3,5 šaukštelio aliejaus. Be to, siekdami pelno, kai kurie bulvių traškučių


gamintojai renkasi pigesnius riebalus, kuriuose yra daug sveikatai kenksmingų sočiųjų ir trans-riebalų. Manoma, kad iki 2020 metų ketvirtadalis vaikų turės antsvorį. Dietologai taip pat patvirtina, kad bulvių traškučiai tapo viena didžiausių  mitybos nelaimių.

Bus daugiau…

Kategorija: Naudinga žinoti | Žymės: , , ,

Komentarai (2)

  1. PoP:

    Paskaitei ir -5 kg 😀

  2. Straipsnis labai aktualus ir reikalingas, tik, kaip visada, yra vienas „bet“. Žmogaus organizmas jau taip sutvarkytas, kad nuo riebalų tukti negali. Turiu galvoje, kad nutukimo priežastis gali būti kokia tik nori, bet tik ne per didelis riebalų vartojimas. Žmogaus kūno riebalai gaminasi iš gliukozės arb tam tikrais atvejais, iš baltymų (jei racioną ilgą laiką sudaro daug baltymų). Vartonat daug riebalų, nutukti, kaip čia švelniau pasakius, nepasiseks. Todėl straipsnyje turėtų būti kreipiamas dėmesys ne į traškučių riebumą, o į krakmolo kiekį juose. Bet riebalai taip pat kai ką padaro: trans riebalai gali sukelti vėžinius susirgimus. Deja, „sotieji“ riebalai pripažinti pačiais sveikiausiais ir priimtiniausiais žmogaus organizmui. Tai aiškiai įrodyta mokslo. O tai, kad šie riebalai kenkia širdžiai ar kraujagyslėms – tai, maždaug, 20 metų senumo informacija, kurios lietuviai, deja, nenori įsileisti 🙂 Taigi, traškučio blogybė susideda iš kelių dalių: didelio kiekio krakmolo (cukraus), trans – riebalų (o sotieji nekenkia jokiu būdu) ir E raidelių, kuriomis traškučiai skaninami 🙂

Rašyti komentarą

Galite naudoti šias XHTML žymes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>