Kodėl ir kaip kabinami „makaronai“

Maistingumo ir sveikatos teiginiai naudojami maisto produktų ženklinime ir reklamoje, kuriais įvardijamos ypatingos mitybinės ar sveikatinančios maisto produkto savybės, tokios kaip „turi daug vitamino C“, „turi daug skaidulinių medžiagų“ ir t.t. Tokie teiginiai kelia vartotojams asociacijas su tam tikrų ligų profilaktika ar net gydymu, todėl Europos Komisija yra įpareigojusi EFSA moksliškai patvirtinti ar atmesti gamintojų pateiktus įvertinimui teiginius.

Pagrįstais buvo pripažinti tie maistingumo ir sveikatos teiginiai, kurių teigiamą poveikį galima įrodyti moksliniais tyrimais. Tokių teiginių buvo beveik kas penktas iš visų išnagrinėtų. Pagrįstais pripažinti teiginiai susiję su teigiamu vitaminų ir mineralų poveikiu, skaidulinių medžiagų poveikiu, reguliuojant gliukozės ir cholesterolio kiekį kraujyje ar reguliuojant kūno svorį, grūdinių skaidulų poveikiu geresnėms žarnyno funkcijoms, alyvuogių aliejuje esančių polifenolių poveikiu, skatinant antioksidacinius procesus, angliavandenių – elektrolitų gėrimų poveikiu didinant ištvermingumą sportuojant, dietos su mažesniu natrio kiekiu poveikiu, reguliuojant kraujospūdį, melatonino poveikiu miego funkcijai, mažo kaloringumo dietos poveikiu kūno svorio reguliavimui ir kt.

Pagrįstais patvirtinti ne visi maistingumo ir sveikatos teiginiai. Nemaža teiginių grupė atmesta, trūkstant mokslinio patvirtinimo apie deklaruojamą poveikį žmonių sveikatai. Pavyzdžiui, atmesti teiginiai apie sveikatinančius probiotinių savybių turinčius produktus. Nepagrįstais pripažinti ir tokie teiginiai, kaip „moterų sveikatai“ ar „protinei energijai“, nes jie nesuteikia vartotojui pakankamai informacijos. Atmesti ir teiginiai, kuriuos galima priskirti labai didelėms produktų grupėms, pvz. „vaisiai ir daržovės“, „pieno produktai“ ir dėl to produktas netenka savo išskirtinumo.

Taip: Ne:
§   rugių sėlenos skatina žarnyno funkciją („daug skaidulinių medžiagų“ turinčiame maiste);

§   sumažinto natrio kiekio dieta reguliuoja kraujospūdį;

§   labai mažo kaloringumo dieta gali sumažinti nutukusių suaugusių svorį, atsižvelgiant į specifikacijas ir sąlygas, nurodytas CODEX STAN 203-1995;

§   glikeminiai angliavandeniai padeda normalizuoti smegenų funkciją, jei jų suvartojama 130 g per dieną;

§   angliavandenių-elektrolitų tirpalas padidina vandens absorbciją ir skatina ištvermingumą (jei gėrime yra 80-350kcal/l angliavandenių, iš kurių daugiau kaip 75 proc. energijos gaunama iš aukšto glikeminio indekso angliavandenių, ir 20-50 mmol/l natrio);

§   sumažintas laktozės kiekis maisto produktuose mažina laktozės netoleruojančių asmenų gastro-intestinalinį diskomfortą;

§   melatoninas padeda užmigti, jei jo suvartojama 1mg prieš miegą;

§   chitosanas padeda reguliuoti kraujo LDL-cholesterolį, jei jo suvartojama 3g per dieną ir kt.

§   silicis neapsaugoja nuo aliuminio kaupimosi smegenyse; neneutralizuoja skrandžio rūgšties; neturi įtakos kolageno ir kitų jungiamųjų audinių funkcijai; palaikant sveikus kaulus ir sąnarius; taip pat neturi įtakos odos, plaukų ir nagų normaliam formavimuisi;

§   omega-3 polinesočiosios rūgštys nedidina kalcio absorbcijos ir neturi įtakos sveikos kaulų struktūros palaikymui;

§   becukrė kramtomoji guma su ksilitoliu neapsaugo nuo patogeninių mikrobų vidinėje ausyje, tačiau dėl teigiamo poveikio burnos higienai teiginys patvirtintas;

§   boras neturi įtakos skydliaukės funkcijai ar pažinimo procesui;

§   rugių skaidulos neturi įtakos cholesterolio kiekiui kraujyje;

§   labai mažo kaloringumo dieta nemažina alkio jausmo;

§   frukto-oligosacharidai nemažina potencialiai patogeninių žarnyno mikroorganizmų kiekio;

§   teobrominas iš kakavos negerina nuotaikos;

§   vynuogių sėklos negerina regos adaptacijos tamsoje;

§   kalcis ir kalis nepalaiko normalaus šarmų-rūgščių balanso;

§   chitosanas nemažina maisto tranzito laiko žarnynu; neturi įtakos uždegiminiams procesams ar kūno svoriui;

§   kreatinas nedidina dėmesio koncentracijos ir negerina atminties ir kt.

Kategorija: Naudinga žinoti | Žymės: , ,

Pakomentuok. Būk pirmas!

Rašyti komentarą

Galite naudoti šias XHTML žymes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>